Uncategorized

مقایسه پردازنده A53 با A7

 

مقایسه پردازنده A53 با A7

مقایسه پردازنده A53 با A7

مقایسه پردازنده A53 با A7

شرکت ARM پس از معرفی اولین پردازنده ۶۴ بیتی خود با نام Cortex-A57 ، آن را جایگزینی مناسب برای پردازنده های ARM سری A15 عنوان کرد. همچنین پردازنده سری Cortex-A53 را به عنوان جایگزینی برای پردازنده های ARM سری A7 دانست.

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت ، جهش از Cortex A8  با تکنولوژی ساخت ۶۵nm به Cortex A8 با تکنولوژی ساخت ۴۵nm ، به لطف افزایش سرعت کلاک پردازنده از ۶۰۰MHz به ۱GHz بهبود عملکرد ۷۰تا ۷۵ درصد را در بر داشته است.

نتیجه جهش به یک پردازنده Cortex-A9 دو هسته ای در مقایسه با (Cortex-A8 (45nm افزایش عملکرد نسبی در حدود ۲٫۵ برابر داشته است. با بررسی دقیق تر می توانیم این موضوع را در سه عامل ذیل ببینیم:

  • دو برابر شدن تعداد هسته
  • افزایش ۲۵ درصدی عملکرد DMIPS
  • Node کمتر که افزایش سرعت کلاک را در بر دارد

پردازنده A7 از A8 پنجاه درصد قدرت پردازش بیشتری دارا است در حالی که پردازنده A15 از A9 چهل درصد قویتر است. فرآیند تولید ترانزیستورهای کوچکتر بدین معنی است که باید در انتظار افزایش سرعت کلاک پردازنده ها باشیم. پردازنده A15 قابلیت اجرا شدن تا فرکانس ۲٫۵GHz را داشته در حالی که پردازنده A7 تا فرکانس بیشتر از ۱GHz در معماری ۲۸nm اجرا می شود. نسل دوم Cortex-A57 و Cortex-A53 با بهبود عملکرد ۵۰ درصدی با تکنولوژی ساخت ۱۶nm و ۱۴nmهمراه بوده است.

به عنوان مثال بردهای رسپری ۲ و ۳ از پردازنده با هسته سری A53 و برد Orange Pi از پردازنده های سری A7 استفاده می کنند که برای کسب اطلاعات بیشتر از  بردهای مذکور میتوانید به مقاله مروری بر بردهای Embedded مبتنی بر پردازنده ARM مراجعه کنید.

 مقایسه عملکرد Cortex A53 با A7

با مقایسه A7 در ۵۴۳۰ Exynos با A53 در۵۴۳۳  Exynosشاهد افزایش عملکرد کلی ۳۰٪ برای هسته های A53 بودیم. هر دو پردازنده در فرکانسی مشابه مورد ارزیابی قرار گرفته و امکان مقایسه مستقیم IPC بین دو معماری را به ما خواهد داد.

در تست اول هر دو پردازنده در حالت ARMv7 مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به شرح زیر است:

 مقایسه عملکرد Cortex A53 با A7

دیگر معیار عملکرد پردازنده ها آزمون GeekBench 3 است. با فعال کردن حالت AArch32 در  CPU های A53، شاهد تاثیری بزرگ در نتایج عملیات رمزنگاری خواهیم بود.

 مقایسه عملکرد Cortex A53 با A7

مقایسه عملکرد Cortex A53 با A7

میزان توان مصرفی

بررسی میزان توان مصرفی در هسته پردازنده ها کار دشواری است. برای این کار لازم است بخش های غیر ضروری درون پردازنده غیر فعال شود.

برای رسیدن به میزان مصرف توان لازم است،در بازه های زمانی منظم یک دقیقه ای اقدام به محاسبه کل توان مصرفی نموده و درنهایت نمودار مصرف انرژی بدست خواهد آمد. برای اطمینان از صحت و دقت اعداد و ارقام بدست امده، لازم است این آزمون را چندین بار تکرار نماییم.

مقایسه پردازنده A53 با A7